Real Estate Consultants

Terug naar nieuwsoverzicht

5 notariskosten die je als verkoper moet betalen

Administratiekosten

Om een verkoop te kunnen realiseren heb je een aantal attesten nodig. De notaris vraagt deze aan, maar doet dit uiteraard niet kosteloos. Kadastrale informatie, een bodemattest en een stedenbouwkundig uittreksel zijn enkele voorbeelden, maar er kunnen ook nog andere documenten nodig zijn.

Achterstallige belastingen

Nog ergens schulden open staan? De notaris doet bij elke verkoop een fiscaal onderzoek, dus zulke zaken komen boven. Onroerende voorheffing, personenbelasting, autobelasting en andere achterstallen kunnen aan het licht komen. De notaris gaat je vragen deze kosten bij akte te betalen, anders krijg je de fiscus zelf achter je veren.

Schrapping van je oude hypotheek

Het mag misschien lichtjes absurd klinken, maar ook al is je oude hypotheek afgelost, toch zorgt deze nog voor bijkomende kosten. De hypotheek is de waarborg van de bank en die blijft 30 jaar lopen ook als die lening is afgelost. Een schrapping kan enkel via de notaris en zal aangerekend worden.

Bijdragen aan de syndicus

Verkoop je je appartement en sta je nog in het krijt bij de syndicus, dan komt ook dat nu naar boven. De notaris vraagt immers ook info op bij de syndicus en die kan aangeven of er nog achterstallige bijdragen zijn aan de vereniging van mede-eigenaars. Als dat zo is, betaal je ze bij akte.

Schattingskosten

Wil je je huis laten schatten? De notaris kan dit ook, hier heb je helemaal geen makelaar voor nodig. Ze kunnen je ook helpen bij het plaatsen van zoekertjes en zelfs met bezichtigingen als je dat wil. Soms worden deze kosten doorberekend, soms niet. Informeer je op voorhand en onderhandel!

Bron: Vlan.be

Dit artikel delen op