Real Estate Consultants

Terug naar nieuwsoverzicht

Internetmakelaar blijkt slechte onderhandelaar

Door de keuze voor een internetmakelaar lopen huizenverkopers gemiddeld meer dan 18.000 euro aan opbrengst mis. Dat blijkt uit onderzoek van de start-upmakelaarvergelijker DatHuis onder 150 makelaars. Bij twee op de drie huizen krijgt de internetmakelaar er minder voor. Gemiddeld verkoopt de bestverkopende internetmakelaar een huis voor 5 procent minder dan de bestverkopende full service-makelaar. Ook de ervaring van de makelaar is volgens DatHuis van belang. Een makelaar met veel ervaring in een bepaalde wijk of prijsklasse verkoopt een huis voor 5 procent meer.

Welke makelaar je kiest, maakt dus veel uit voor de opbrengst. Maar hoe vind je nu een goede makelaar? Wij geven een aantal tips.

Snel is niet altijd goed
Natuurlijk wil je snel van je huis af. En dus laat je je misschien verleiden door een makelaar die pocht over een korte verkoopperiode. Maar een snelle verkoop is niet altijd in jouw belang. Voor een verkoopmakelaar is het lucratiever om een huis sneller en goedkoper te verkopen, dan trager en duurder. De makelaar ontvangt namelijk slechts een klein deel van de hogere verkoopprijs. Full service-makelaars houden huizen gemiddeld 28 procent langer in de verkoop dan internetmakelaars. Daarom loont het om voor een full service-makelaar te kiezen, in plaats van een internetmakelaar.

Let op brancheorganisatie
Makelaars van de brancheorganisaties BIV en CIB zijn geschoold en verzekerd tegen beroepsaansprakelijkheid. Bovendien mag je de overeenkomst, als je niet tevreden bent, opzeggen zonder schadevergoeding. Vaak moet je wel de gemaakte kosten vergoeden, zoals de advertentiekosten. Als een makelaar een percentage van het loon wil rekenen – dit worden vaak de intrekkingskosten genoemd - moeten daarover vooraf afspraken zijn gemaakt.

Maak een online vergelijking
Het online vergelijken van makelaars staat nog redelijk in de kinderschoenen. DatHuis (Nederland) is een nieuwe makelaarvergelijker. DatHuis vergelijkt onder meer de kosten en de verkoopduur. Ben je toch online, kijk dan ook even naar de website en social media van de makelaar van je voorkeur. Kanalen als Facebook, YouTube en Instagram zijn anno 2017 onmisbaar bij de verkoop van je huis!

Nodig een paar makelaars uit
Natuurlijk wil je ook persoonlijk ervaren hoe iemand overkomt. Nodig daarom een paar makelaars bij je thuis uit. Het is belangrijk dat er een klik is en je het gevoel hebt dat de makelaar jouw huis enthousiast kan verkopen. Je kunt ook als mysteryshopper een keer een huis gaan bezichtigen met de makelaar die je op het oog hebt. Let ook goed op de terugkoppeling: vraagt hij of hij nog even na mag bellen of laat hij alles open? Het is niet fijn als een makelaar opdringerig is, maar het is wel belangrijk dat hij actief achter potentiële klanten aangaat.

Tot slot: de prijs
Uiteraard is het voor je vergelijking ook belangrijk wat een makelaar kost. Vraag altijd een paar offertes op. Let daarbij zowel op de courtage als de opstartkosten. Schroom niet om met de makelaar te onderhandelen over de kosten. De huizen gaan nu op veel plekken als warme broodjes over de toonbank, dus veel makelaars zitten te springen om nieuw aanbod.

Dit artikel delen op